Také jste slyšeli pojmy nabídková a kupní cena a říkáte si, jaký je v nich vlastně rozdíl? Někdo si může říct, že to je to samé, ale věřte mi, že není. A hned vám vysvětlím proč.
Nabídková cena je ta, kterou vidíte v inzerátech. Naproti tomu kupní cena je reálně dosažená cena, za kterou byla nemovitost prodána a která je zapsána v kupní smlouvě a vložena do katastru nemovitostí. Kupní cena je také nazývána tržní, protože je prověřená trhem.
Nabídkovou cenu si může každý stanovit jak chce, není nijak regulovaná. V mnoha případech bývá nabídková cena tím, co chce prodávající za svou nemovitost dostat, bez zvážení reálných kupních cen v oblasti. Obvykle to však většinou nebývá shodná částka s cenou tržní neboli prodejní. Kupní cena může být nakonec vyšší i nižší.
Často si prodávající stanovují cenu svých nemovitostí na základě nabídky, a protože při zájmu o nemovitosti v posledních letech se nemovitosti s reálně nastavenými nabídkovými cenami rychle vyprodávají, hromadí se na inzertních portálech nemovitosti s cenami výrazně nadhodnocenými. Pak dochází k tomu, že se v některých oblastech nabídkové a reálné kupní ceny liší i o desítky procent.
Příklad za všechny z pražských Kunratic, kde se běžně nabízí rodinné domy za částky výrazně převyšující 30 mil. Kč, přestože k dnešnímu dni se zde prodaly jen tři domy převyšující tuto částku. Jen pro zajímavost, druhá nejvyšší dosažená kupní cena byla 33.500.000 Kč. Jednalo se o dům, který byl v nabídce více jak tři roky, přičemž úvodní nabídková cena byla 68.000.000 Kč. Z toho je patrné, jak zavádějící může být, když si uděláte obrázek o cenách nemovitostí pouze na základě nabídkových cen z inzertních portálů.
Comments